תחזוקת מצבות - איך מנקים ומשמרים את המצבה

graveCreated with Sketch.

כשיקירנו הולכים לעולמם, עבורנו זה אובדן עצום, בכל מובן שהוא. לוקח לנו זמן להתמודד עם האובדן הזה, ואנחנו מחפשים כל דבר, כל דרך כיצד, מצד אחד להיאחז בזיכרונות וברגעים המשותפים, ומצד שני, כיצד להתמודד עם האובדן ולהמשיך הלאה.

ישנם הרבה מאוד טקסים ושלבים באבל, החל מהלוויה, שבעה, אזכרות וכן טקסים ואירועים אחרים. כמו כן יש הרבה מאוד אמצעים שונים שאנחנו יכולים להשתמש בהם כך או אחרת. למשל, חודש אחרי הלוויה, כאשר מסיימים את שלושים ימי האבל, אז אנחנו עולים לקבר לחשיפת מצבה. על המצבה ניתן לכתוב טקסטים שונים. מציינים את פרטי הנפטר או הנפטרת, ולרוב ייחרטו עליה גם ביטויים שונים של אהבה וגעגוע, ביטויים שאנחנו מבקשים להוסיף, בין אם פרי דמיוננו ובין אם מתוך שיר או ספר אהובים עליו.

במהלך הזמן אנחנו נצטרך לתחזק ולשמר את המצבה, כך שהיא לא תיהרס, כך שהיא תמשיך להיות יפה ומושקעת, על מנת שכל מי שיבוא אל הקבר, כולל אנחנו בימי השנה או בימים רגילים, נוכל לזהות מה כתוב, לקרוא בצורה ברורה, וכן באופן כללי, המצבה אמורה לכבד את המת, וכן את המשמעות הסמלית והרגשית שיש לה כלפינו.

לכן אנחנו נרצה להשקיע, לא רק בכל מה שקשור לבניית מצבות באופן כללי, אלא גם נרצה להשקיע בכל מה שקשור לנושא של תחזוקת מצבות, ועלינו לדעת כיצד עושים זאת.

צריך להדגיש, כל הרעיון של תחזוקת מצבות איננו בא לידי ביטוי אך ורק במצבות פרטיות אלא גם במצבות ציבוריות, כאלה שאפשר למצוא בגנים ובמקומות אחרים, מצבות בעלות משמעות היסטורית או אחרת. שכן המטרה של הרשויות היא שכל מי שעובר ליד המצבה, כל מי שעומד לידה, יוכל להבחין בה ולראות בצורה ברורה את כל מה שכתוב וכמובן, שהיא תכבד את מי שהיא מצייגת.

כיצד שומרים על מצבה בצורה נכונה

בשביל לתחזק מצבה הרי שיש לנקות אותה מלכלוך, כולל עלים, ענפים ודברים אחרים שעלולים להתאסף מעליה מסיבות כאלה ואחרות. צריך למנוע כל אפשרות שחיות מחמד יעלו על המצבה וישאירו סימנים כאלה ואחרים.

כמו כן, יש לשטוף את המצבה לעיתים תכופות במים, רצוי גם לנגב אותה עם מגבת ולהשתמש בחומרי ניקוי מתאימים על פי סוג האבן, זאת על מנת שלא יהיו על המצבה כתמים או דברים אחרים.

עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון, זה כל הנושא של העשבים, העלים וכן הפרחים שנהוג להציג על המצבה. רצוי מאוד לסלק אותם על מנת שלא יגדלו שם עשבים פראיים או שלא יווצר מצב שעל גבי המצבה יהיו פרחים נובלים.

לפני סיום נדגיש, אפשר ונכון לעשות את זה לעיתים תכופות על מנת שהמצבה תישאר נקייה ומבריקה.