מה כותבים על מצבה

graveCreated with Sketch.

כשאנחנו מבקרים בבית קברות, אז אנחנו יכולים לשים לב לשורה של הבדלים בין הקברים השונים. בתחילה אומנם כל הקברים דומים, שכן כולם נקברים באותה צורה (לפחות ביהדות), אך אחרי חודש כאשר עושים גילוי מצבה אז אנחנו מגלים את ההבדלים שבין הקברים, אלה באים לידי במצבות השונות, בין אם זה בסוג האבן, בגודל האבן וכן בשאלה, מה כתוב על המצבה.

על פניו זה אמור להיות דבר מאוד פשוט, ההחלטה מה לכתוב על גבי המצבה. בדרך כלל נהוג לכתוב את שם האדם שקבור במקום, תאריך לידה, תאריך פטירה, וכן נהוג לציין את הסטטוס שלו, למשל, בן או בת זוג, אבא או אימא, אח או אחות, סבא או סבתא וכדומה. על פי רוב נהוג לציין רק את הסטטוס המשפחתי, שכן זה המאפיין הבולט והחשוב ביותר.

אך האמת היא שעם השנים זה השתנה, כיום אפשר לראות, הן על מצבות אישיות והן על מצבות זוגיות (מצבה של קבר אשר מיועד גם לבן וגם לבת הזוג), מגוון רחב של ביטויים, טקסט מגוון אשר נועד להציג את האדם שקבור במקום כפי שהוא, בעיניי משפחתו וחבריו.

מה אפשר לכתוב על מצבה?

זה לא פשוט לחפש מה לכתוב על מצבה. מאחר ומדובר בטקסט שאמור להישאר מכאן ועד עולם, הרי שקיימת התלבטות לא קטנה בשאלה, מה בדיוק לכתוב וכיצד. לעיתים מחליטים שאדם אחד מבני המשפחה יחליט, לעיתים זו החלטה משותפת.

יש משפחות שמציינות פסוק מסוים מתוך התנ"ך, ישנן משפחות שבוחרות לצטט מתוך שיר שהוא אהב או שיר שמאפיין אותו, יש כאלה שבוחרים לכתוב משפט מקורי משלהם, משפט שאמור לבטא את האהבה והגעגוע העז שהם חשים כלפיו. יש גם מקרים בהם בוחרים לכתוב דברים פשוטים, מילים בודדות שאמורות לבטא את מה שחשים כלפיו, למשל, "אחי", "אהובי", אהובתי" וכדומה.

חשוב לציין, בארץ זה פחות נפוץ אך בחו"ל אפשר לראות מצבות גדולות ומפוארות שכוללות גם פסלים, תבליטים, פסיפסים ועוד מגוון רחב של אמצעי אומנות שונים שנועדו לפאר את המצבה.